Klasa 5


Dział: Krajobrazy świata





19.06.2020

Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów

Podręcznik str. 149 – 154


 Himalaje są najwyższym łańcuchem górski na Ziemi. Najwyższym punktem jest Mount Everest ma 8850 m n.p.m.





Nazwa Himalaje pochodzi od słów hima oznaczającego śnieg oraz alaja, czyli dom, Himalaje to "dom śniegu". 

Cechy krajobrazu wysokogórskiego:
charakterystyczne wiatry fenowe( ciepłe, suche, porywiste i silne)
bardzo wysoka amplituda dobowa temperatur
im wyżej tym niższa temperatura( na 100m w górę spadek temp. o 0,6°c)
mała wilgotność powietrza .

W najwyższych partiach Himalajów temperatura powietrza rzadko jest dodatnia. Prawie wyłącznie pada śnieg, a wiatr wieje z ogromna prędkością. Śnieg gromadzi się w dolinach, w których utworzyły się lodowce górskie.

W Himalajach przebiega granica miedzy strefą klimat zwrotnikowego, który występuje
w części południowej (klimat zwrotnikowy typ monsunowy, wilgotny), oraz strefa klimatów podzwrotnikowych (klimat typowo górski, chłodny, suchy). 

 Obszary górskie charakteryzują się również wykształconymi piętrami roślinnymi.





Piętra roślinne w górach wysokich - przykład Himalaje
Źródło: http://www.wiking.edu.pl 





Mieszkańcy Himalajów

Żyjący w najwyższych górach świata Szerpowie mieszkają nawet na wysokości 5 000 m n.p.m., zajmują się hodowla jaków, owiec i kóz. Na niższych wysokościach na małych poletkach uprawiają ryż, herbatę, cytrusy. Szerpowie znajdują także zatrudnienie w turystyce, są często tragarzami i przewodnikami wypraw górskich.

05.06.2020
Temat: Krajobraz tajgi i tundry

Podręcznik 142 – 148

Tajga występuje tylko na półkuli północnej w strefie klimatów umiarkowanych, zajmuje obszary północne Ameryki Północnej, Azji i Europy.


 
Źródło: https://images.app.goo.gl/4ay7DtmnamWQNj1d9

 
Klimat umiarkowany, lata są ciepłe i krótkie, a zimy długie, kiedy temperatura spada nawet do – 40ºC
Tajga w zależności od położenia różni się składem gatunkowym, głównie tworzą ją lasy iglaste, które tworzą: świerki, sosny, jodły, modrzewie.
W tajdze żyje wiele zwierząt:
- łosie
- niedźwiedzie
- sobole
- rosomak
- ptaki: sikory, głuszce, jastrzębie

Ze względu na niesprzyjające warunki tajga jest słabo zaludniona. W północno-wschodniej Azji żyją w tajdze Jakuci. Tradycyjnie zajmują się hodowlą reniferów, koni, myślistwem i połowem ryb.


Tundra znajduje się w strefie klimatów okołobiegunowych, na półkuli północnej: w Ameryce Północnej, Azji i Europie.
 
Źródło:https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=539762

Klimat charakteryzuje się niską temperaturą powietrza, latem rzadko przekracza 10ºC, a zimą spada nawet do – 50ºC.
Tundra jest obszarem bezleśnym, występują tam: porosty, mchy, trawy, krzewinki, borówka, a także karłowate wierzby czy brzozy.
Zwierząt jest bardzo mało, można tam spotkać:
- pardwy
- sowę śnieżną
- piżmowoły
- renifery
- lisy polarne
- gronostaje.
Tradycyjna ludność tundry zajmowała się polowaniem na zwierzęta, łowieniem ryb. Tereny te zamieszkiwane są przez Inuitów.

29.05.2020

Temat: Krajobraz śródziemnomorski

Podręcznik str. 136 – 141

Krajobraz śródziemnomorski występuje w rejonie Morza Śródziemnego, w strefie podzwrotnikowej. Podobne warunki jak na wybrzeżach Morza Śródziemnego panują również na niewielkich obszarach na czterech innych kontynentach: na zachodzie Ameryki Północnej i Południowej oraz na południu Afryki i Australii.
W strefie klimatów podzwrotnikowych wokół Morza Śródziemnego:
- lato w klimacie śródziemnomorskim jest gorące i suche
- zima w klimacie śródziemnomorskim jest ciepła i deszczowa.

Przeanalizuj mapę i  klimatogram dla Rzymu, który znajduje się w podręczniku na str. 136

Roślinność w strefie śródziemnomorskiej jest przystosowana do letniego okresu suszy, liście drzew i krzewów są skórzaste – lśniące, grube i twarde,
- oleandry
- jałowce
- mirty
- wawrzyny
Można także spotkać :
- powojniki
- kolcolisty
- rozmaryny
 Na terenach niewykorzystywanych rolniczo występuje makia – zarośla wiecznie zielonych krzewów (m.in. jałowców, oleandrów, mirtów, wawrzynów) i niskich drzew (m. in. Cyprysów, dębów, i sosen pinii) charakterystyczne dla strefy śródziemnomorskiej.

W strefie krajobrazu śródziemnomorskiego żyje wiele gatunków zwierząt:
- daniele
- kozice
- muflony
- koziorożce
- wiewiórki
-  owady – cykady
- gady – jaszczurki, węże, gekon śródziemnomorski
- ptaki – cierliki
Ludność strefy śródziemnomorskiej zajmuje się rolnictwem i turystyką.
Charakterystycznymi elementami krajobrazu są sady drzew oliwnych, cytrusowych (pomarańczy, cytryn, mandarynek) i winnice.
W rejonie Morza Śródziemnomorskiego powstały jedne z najstarszych cywilizacji świata, rozwinęła się  tam kultura Egiptu, starożytnej Grecji i Rzymu.
Wybrzeża Morza Śródziemnego są bardzo chętnie odwiedzane przez turystów z powodu ciepłego  i słonecznego lata oraz licznych zabytków.
Kraje Basenu Morza Śródziemnego m. in. Hiszpania, Francja, Włochy, Grecja, Chorwacja, północna Afryka - Egipt.



22.05.2020

Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej cz. 2 Pustynia lodowa

Podręcznik str.130 - 133

Pustynia lodowa to obszar ubogi w roślinność, ale bardzo bogaty w lód
Regiony, w jakich występuje pustynia lodowa to obszary wokół bieguna północnego i bieguna południowego
Biegun północnyArktyka w skład, której wchodzi Ocean Arktyczny, wyspy na tym oceanie – Grenlandia (największa wyspa na świecie) oraz obszary północne Ameryki Północnej, Europy i Azji


Źródło: https://images.app.goo.gl/4e3HWytmrcA4BuTG7

Biegun południowy Antarktyka, obejmuje kontynent Antarktyda, wyspy, które się tam znajdują oraz Ocean Południowy.


 
Źródło: https://images.app.goo.gl/aDdxEVoDaX9tJMy78

Klimat jest bardzo surowy, charakteryzuje się niskimi wartościami temperatury powietrza. W zimie na Grenlandii temperatury dochodzą do - 50ºC.  Zimniejsza jest Antarktyka, ponieważ jest tam wielki ląd, który szybko się wychładza.
Wieją bardzo silne wiatry, a opady są niewielkie, wyłącznie w postaci śniegu, dlatego też na tym obszarze występuje lądolód - potężna pokrywa lodowa.

Na wybrzeżach żyją duże ssaki lądowe, np.:
wół piżmowy,
renifer karibu,
niedźwiedź polarny.
W wodach arktycznych żyje wiele gatunków fok, ryb, liczne są także ptaki, które latem gniazdują na lądzie, ale żerują w pasie wód przybrzeżnych.
Na Antarktyce żyją pingwiny
Na obszarach polarnych na północy mieszkają Eskimosi, Lapończycy, Nieńcy, żyją oni z rybołówstwa, myślistwa oraz hodowli reniferów.
Na Antarktydzie znajdują się jedynie stacje badawcze, w których czasowo przebywają naukowcy.

Na tych obszarach występują dni i noce polarne.
W czasie dnia polarnego Słońce nie zachodzi dobę lub dłużej, a w czasie nocy polarnej – nie wschodzi przez dobę lub dłużej. Na biegunach dzień i noc polarna trwają po półmroku.


15.05.2020

Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej cz. 1 Pustynia gorąca

Podręcznik str. 127 – 130

Pustynia – obszar, na którym ze względu na niesprzyjające warunki klimatyczne roślinność jest bardzo uboga lub w ogóle nie występuje; wyróżnia się pustynie gorące oraz pustynie lodowe.
Pustynia gorąca leży w strefie klimatów zwrotnikowych, który charakteryzuje się tym, że przez cały rok jest tam gorąco i sucho, opady są bardzo niewielkie i nieregularne. Może się zdarzyć, że deszcz nie pada przez kilka lat.


Najbardziej znaną pustynią na świecie jest Sahara, która leży w północnej Afryce.

W zależności od rodzaju podłoża możemy wyróżnić pustynie:
  • piaszczyste
  • żwirowe
  • kamieniste.
Wiatr wiejący na pustyni piaszczystej usypuje wydmy, a na pustyni kamienistej wiatr uderza niesionym piaskiem w większe fragmenty skalne i w taki sposób powstają formy o różnych kształtach nazywane grzybami skalnymi.

Rośliny i zwierzęta na pustyni gorącej

Pustynia formacja roślinna gdzie jest mało roślin. Na pustyni wykształciły się rośliny, które mają umiejętność przeżycia w trudnych okolicznościach, kiedy jest gorąco i sucho: kaktusy – opuncja, tamaryszki.
Bujna roślinność występuje jedynie w oazach.
Oaza – miejsce na pustyni, w którym wody podziemne znajdują się płytko pod powierzchnią gruntu; występująca tam roślinność jest znacznie bujniejsza niż na otaczających terenach.

 
Zwierzęta także przystosowały się do życia na pustyni np. wielbłąd, który w garbie ma dużo tłuszczu, z którego korzysta kiedy, przez długi czas nie ma wody, skoczek pustynny, fenek (polują w nocy, w dzień chowają się przed słońcem).
Na pustyni bywa, że w ciągu dnia powietrze nagrzewa się powyżej 40°C, a nocą temperatura może spaść nawet poniżej 0°C.
Ludzie, którzy mieszkają na pustyni w Afryce to Beduini, zajmują się oni głównie hodowlą zwierząt – wielbłądy, owce, kozy.
Mieszkańcy pustyni budują domy z kamienia i gliny.

Zadanie

Wykonaj w zeszycie zadanie. 
Zadanie należy przesłać na adres: sp6geografia@gmail.com  do 25.05.2020 r.






























08.05.2020

Temat: Krajobraz sawanny i stepu

Podręcznik 120 - 126

Sawanna

1. Sawanna występuje w strefie klimatów równikowych.
Temperatura jest tam wysoka przez cały rok, a roczne sumy opadów w pobliżu pustyń wynosi od 200 mm do 1000mm w sąsiedztwie lasów równikowych..
Zajmuje ona rozległe obszary w Afryce, Ameryce Południowej i Australii.



Źródło: https://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/sawanna

2. W sawannie wyróżniamy:
- porę deszczową – rośliny mają wody pod dostatkiem, bujnie się wówczas rozwijają, kwitną i wydają owoce
- porę suchą – nadal jest gorąco, ale brakuje wody, roślinność częściowo zamiera aż do następnej pory deszczowej (w dolinach rzek pojawiają się wąskie pasy wiecznie zielonych drzew, zwane lasami galeriowymi).
3. Świat roślin i zwierząt sawanny
Na sawannie występują trawy oraz nieliczne drzewa – baobaby i akacje.
Zwierzęta: antylopy, zebry, słonie, żyrafy, lwy lamparty, gepardy, sępy, szakale

4. Życie mieszkańców strefy sawann
Mieszkańcy sawanny w Ameryce Południowej i Afryce zajmują się głównie rolnictwem. Wprawdzie na słabych czerwonych glebach uprawiają: proso, sorgo, kukurydzę, maniok, jednak częściej zajmują się pasterstwem bydła, kóz i owiec. Wędrują w poszukiwaniu pożywienia dla zwierząt. Ludem żyjącym na sawannie są Masajowie, rozproszeni są na terenach północnej Tanzanii i południowej Kenii. Wysocy, szczupli i odziani w kolorowe szaty są chyba najbardziej charakterystycznym plemieniem Czarnego Lądu.

Step

1. Stepy występują w suchej strefie klimatu umiarkowanego (deszcze i umiarkowane temperatury powietrza występują prze stosunkowo krótki czas wiosną i jesienią) – taki rodzaj klimatu umiarkowanego nazywamy kontynentalnym.
Charakteryzują się gorącym suchym latem i mroźną i sucha zimą.
Step jest bezdrzewną, trawiastą formacją roślinną, z możliwą domieszką krzewów.
W różnych częściach świata tę formację określa się różnymi nazwami:
step – Azja i Europa
preria – Ameryka Północna (Wielkie Równiny Prerii)
pampa – Ameryka Południowa (Nizina LaPlaty)
 



Źródło: https://epodreczniki.pl/a/stepy/D12MaDas9


 2. Świat roślin i zwierząt stepów
Stepy rozległe tereny porośnięte trawami i niskimi roślinami. Na stepach żyją różnorodne zwierzęta: gryzonie np. świstaki, pieski preriowe i susły, ssaki kopytne np. osły, suhaki, bizony oraz ptaki, kuropatwy, przepiórki. Niezwykle bogaty jest świat owadów.
3. Życie mieszkańców stepów
Ziemia na stepach jest żyzna i bogata w próchnicę, dzięki temu plony są obfite. Mimo to życie na stepach jest wymagające. Brakuje tu wody i niewiele jest roślin dających jadalne owoce.
 Mieszkańcy stepów niektórzy Mongołowie i Kazachowie prowadzą tradycyjny tryb życie, zajmują się chowem zwierząt, głównie bydła. Zwierzęta hodowano na mleko i mięso. Z kolei skóry, kości i wełna były materiałami do konstrukcji przenośnych domów nazywanych jurtami (w Azji) lub tipi (w Ameryce). Ze skór szyto ubrania, a wełna stała się surowcem do wytwarzania tkanin, dywanów i koców. Prowadzą oni koczowniczy tryb życia.

Zadanie dla chętnych:

Wykonaj dioramę wybranego krajobrazu świata.
 Przestrzenna makieta z kartonu, która przedstawia „scenę”, wybranego krajobrazu: wilgotnego lasu równikowego, stepu, sawanny, pustyni gorącej, pustyni lodowej, tundry, tajgi, wysokogórski Himalajów.
 Do makiety należy dołączyć podpis z nazwą krajobrazu oraz imieniem i nazwiskiem oraz klasą.
Zdjęcie pracy proszę przesłać na adres: sp6geografia@gmail.com do 24.05.2020r.
Wykonane makiety proszę przechować, aby później uczniowie mogli je przynieść do szkoły.

Poniżej przykładowe zdjęcie dioramy.